Tisztelt Civil Szervezetek!

A Dohány utca forgalmi rendjével kapcsolatos levelüket köszönettel megkaptuk. Ahogy azt Önök is bizonyára tudják, a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút számára is ismert problémára hívták fel a figyelmet. Ahhoz, hogy a megfelelő megoldást meg tudjuk találni, fontos pontosítani, hogy mi okozza a kialakult helyzetet.

Ahogy több más helyen a belvárosban, az említett szakaszon is kifejezetten az okoz problémát, hogy az egyes járművek szabálytalanul, a jelzéseket felülbírálva, a parkolási szabályokat megszegve állnak meg, ezáltal akadályozzák a trolibusz haladását. A probléma gyakorisága a városban közlekedő autók méretének növekedésével, valamint azok növekvő számával is összefügg. A BKK még 2021 őszén, önkormányzati egyeztetés alapján a nagyobb méretű járművek, Így az autóbuszok és trolibuszok haladását elősegítő, szabályos parkolásra figyelmeztető táblákat helyezett ki a leginkább érintett belvárosi utcákban, Így a Nefelejcs, a Dohány és a Wesselényi utcában.

A BKK továbbra is arra kéri az autóval közlekedőket, hogy csak a kijelölt parkolóhelyeket, és azokat szabályosan használják, ezzel segítve a közösségi közlekedés járműveinek haladását. Ha a szabálytalanul parkoló autók akadályozzák a járműveket, az illetékes hatóságok elszállíthatják azokat, a gépkocsi tulajdonosa pedig pénzbírságra számíthat.

A helyzet egyik lehetséges megoldása lehet, hogy az országos gyakorlathoz hasonlóan egyszerűsítjük a szabálytalanul parkoló autók elszállításának folyamatát. Ehhez a budapesti utakon is szükséges lenne megerősíteni a helyi közútkezelő ezen jogosítványait (ahogy ez az országos közutak esetében a közúti közlekedési törvény módosításával 2023 decemberében meg is történt). Ehhez kormányzati együttműködésre és a vonatkozó jogszabályok módosítására van szükség, az erre vonatkozó kezdeményezéseket teljes mértékben támogatjuk.

A Dohány utca forgalmi rendjét és fejlesztési irányait a fővárosi közgyűlés által elfogadott közúthálózati terv gyűjtőút-besorolása határozza meg. Ez kijelöli azokat a közlekedési (gyaloglás, kerékpározás, közösségi közlekedés, egyéni gépjármúközlekedés, -megállás, parkolás) funkciókat, amelyeket egy időben el kell látnia ennek az útszakasznak. Ezt tovább erősítik a Fővárosi Önkormányzat és a BKK trolibuszhálózatfejlesztési elképzelései, amelyek keretében zajlik a trolibuszhálózat fejlesztése és új járművek is érkezhetnek. A mindenki számára kielégítő megoldás a fentiek figyelembevételével, illetve egy komplex, a parkolási rend meghatározásán túlmutató közúti – köztéri átalakítás kivitelezésével történhet meg. Tekintettel a kérdés komplexitására, csak az önkormányzat és az érintettek bevonása mellett tartjuk elképzelhetőnek döntést hozni a Dohány utca forgalmi rendjének megváltoztatásáról.

Hogy közelebb kerüljünk a mindenki számára elfogadható megoldáshoz, ismét felvettük a kapcsolatot az érintett VII. kerületi önkormányzattal, mint a területen élők felelős képviselőjével, hogy ezen a szinten is folytatódjanak az egyeztetések.

Mivel a felvetett ügy a levél aláíróinál nagyobb kört érint, kezdeményezzük a Mobilitási Témacsoport újbóli összehívását a lehetséges megoldási javaslatok értékelésére. A Budapesti Közlekedési Központ a Fővárosi Önkormányzat civil munkacsoporti rendszeréhez kapcsolódva 2022-ben hozta létre a mobilitással foglalkozó szervezetek egyeztető fórumát, a Mobilitási Témacsoportot, amelynek mind a Magyar Közlekedési Klub, mind a Magyar Urbanisztikai Társaság tagja. Az egyeztetésre az aláíró civil szervezetek képviselőinek hamarosan meghívót küldünk.

Reméljük, hogy a helyzet megoldásában számíthatunk együttműködésükre és a szakmai pártpolitikától mentes párbeszédre, hogy minden érintett számára – legyen az erzsébetvárosi polgár, közösségi közlekedéssel, gyalog, kerékpárral, vagy autóval közlekedő — megnyugtató megoldást tudjunk találni.

Budapest, 2024. február 29.

Üdvözlettel:

dr. Walter Katalin vezérigazgató BKK Zrt.